in Nieuw

Donderdag, 20 juli 2017.
Waarmee het begon kan je je afvragen.
Op het eerste stuk vanuit Reykjavik hadden we al best veel wind tegen. Daarna even geen wind toen we net voorbij de kaap bij Kevlavik waren en naar het zuidwesten konden afbuigen. Vervolgens heel even wind waarbij we in de goede richting konden sturen, maar al snel draaide deze tegen. En was zeer variabel, tussen kracht 4 en 6. Het ene moment was vol tuig zeker niet te veel, het volgende moment eigenlijk wel. En de zee was nogal knobbelig, hetgeen ook al geen goede invloed had op het welbevinden van een deel van de bemanning. Het laatste wat we van de IJslandse kustwacht hoorden was dat ze op een ander kanaal dan 16 een weer en storm waarschuwing zouden geven, maar wat ze via dat andere kanaal te vertellen hadden konden we niet meer ontvangen. De korte golf radio kon ook geen contact krijgen met een grondstation. We hadden dus ook op langere termijn geen weers- en ijs voorspellingen.
En toen brak de fokkenschoot, door geschavield op het lei oog. Dat op zich was niet zo erg. Maar om weer enige controle over en snelheid in de boot te krijgen startte ik de motor. Ik had alleen niet gezien dat de andere fokkenschoot door de klap en het klapperen van het zeil geheel was uitgeschoord en in het water hing. En deze kwam in de bakboord schroef en zat daar muurvast.
De daarop volgende beslissing was een zogenaamde no brainer. Onder deze omstandigheden ga ik niet naar Groenland, met het ijs, de verraderlijke weersomstandigheden en de beruchte Kap Farvel. Dus zijn we omgedraaid, terug naar IJsland. Nu met de wind van achteren. Op zich was dit ook nog best spannend, want er werd veel wind verwacht bij IJsland en we zouden met slechts één schroef de haven in moeten en moeten manoeuvreren. Gelukkig waren we ruim voor deze krachtige wind afgemeerd in Hafnafjordur, een buitenwijk van Reykjavik. Hafnafjordur, omdat afgaande op de berichten in de gids, hier de meeste kans was op hulp om de problemen op te lossen.
We waren zondag middag vertrokken, maandag eind van de morgen zijn we omgedraaid en maandag middernacht waren we weer terug. Inmiddels is het donderdag. Zowel Bram als ik hadden enige tijd nodig om bij te komen van de ervaringen. De lijn is uit de schroef, beide onbeschadigd dankzij de elektromotoren die direct afslaan als het koppel te groot wordt. Aan het functioneren van de korte golf zender/ontvanger wordt hard gewerkt. Overigens zonder veel vooruitgang te boeken. De planning ligt in duigen. Bram moet eerdaags naar huis en met familie op vakantie, ik zal nooit op tijd in Groenland zijn om daar mijn afspraak met Maarten en Anouk na te komen. Hoe ik één en ander op ga lossen weet ik nog niet. Ik ben vanmiddag eerst maar eens naar de kapper gegaan.

Comments
  • Greteke
    Beantwoorden

    Ah, nu ook jouw verhaal gelezen, na berichten van broer Bram. Ja, dikke pech voo mn familie. Gelukkig is alles achter de rug en koers je weer de goede kant uit. Houden zo!

Laat een reactie achter

Vul hier uw zoekopdracht in