in Nieuw

Woensdag, 23 mei 2018.
Veel zeilers klagen over het vele wier dat op zee drijft. Af en toe kom je grote dikke velden met wier tegen. Waar het vandaan komt in onbekend, mogelijk groeit het gewoon op zee. Het hinderlijke is dat het achter je roeren en met name achter het pendulum van de Ariės stuurvaan blijft hangen. Van de roeren krijg je het eigenlijk alleen af door achteruit te varen, maar dat is op een ruimewindse koers niet heel eenvoudig. Van het pendulum is het met de pikhaak te verwijderen, maar dan moet je wel wakker zijn. Overigens werkt de stuurvaan uitstekend. Andere zeilers zijn over het algemeen ook zeer tevreden; als de stuurvaan het niet aan kan blijkt dat ze te veel zeil op hebben staan. Die waarschuwingsfunctie heeft hij op de Triakel niet; hij blijft gewoon uitstekend functioneren. Dank aan de richtvinnen. Of ik moet reven is geheel afhankelijk van hoe comfortabel ik me voel bij krachtenspel, snelheid, hellingshoek. Hierbij zij opgemerkt dat een hellingshoek van meer dan 15 graden geen zin heeft en dat een snelheid boven de 7 į 8 knopen niet aangenaam is op de lange termijn.
Op het moment ben ik onderweg van Tobego naar Grenada. De afgelopen avond en nacht in de Store Bay aan de zuidwest punt van Tobego waren zeer aangenaam in tegenstelling tot het verblijf in Scarborough. Een onaangename haven, een stadje waar kraak noch smaak aan was en weinig vriendelijke mensen. Trinidad ga ik overslaan; de dingen die ik daar had willen laten doen kunnen ook op Curaēao, er wordt voor die contreien weinig wind verwacht en er is het gevaar voor piraterij zo dicht bij Venezuela. Vanaf Grenada door naar Bonaire.

Laat een reactie achter

Vul hier uw zoekopdracht in