in Tocht

Vanochtend weer even met Bart contact gehad. Het begint een gewoonte te worden.
Aan boord is alles goed.

Ook de afgelopen 24 h is weer flik opgeschoten. Met meestal een snelheid van zo’n 6 kt heeft hij nu 140 mijl afgelegd. De omstandigheden zijn dan ook erg goed.

Op het kaartje heb ik zijn positie ingetekend.
die was vanochtend om 6:00 UTC
N 63° 03.126′  W 34° 10.191′   COG 240° (Koers)

Opvallend was dat gisteravond de Triakel twee keer gespot werd via zijn AIS. Marinetraffic krijgt zijn informatie niet alleen uit kuststations maar gebruikt ook satellieten.
Bart heeft een z.g. klasse B transponder. Die heeft een beperkt zendvermogen waardoor de satellieten hem lang niet altijd kunnen ontvangen. Daarnaast moet je ook betalen om schepen via de sat te kunnen volgen. Toch geven ze af en toe wat door, zij het zonder veel extra info. Toch fijn

Voor de komende dagen wordt het weer wat ongunstiger, in die zin dat er op zijn pad zich een hogedrukgebied  ontwikkeld. Vooral morgen zal er dan ook weinig wind uit uiteenlopende richtingen zijn.

Prins Christianssund
Een grote wens van Bart was om door de Christianssund te varen. Een soort fjord in het uiterste zuiden van Groenland. Het schijn erg spectaculair te zijn. Er gaan zelfs cruises naar toe.
Dat leek de laatste tijd te kunnen maar helaas. De ijssituatie daar is veranderd en in ieder geval de ingang is volgend de ijskaarten versperd, althans niet toegankelijk voor een schip als de Triakel.
De ingang licht bij punt “C”. Volgens de kaart is daar 9/10 kans op ijs van 30 -70 cm dik.
Tenzij er op korte termijn nog wat verandert wordt het dus omvaren. Dan gaat de tocht met een ruime boog (ijsbergen) om de zuidpunt van Groenland (Cape Farewell)

Tot de punt van Groenland is het nog ca. 350 mijl. Natuurlijk afhankelijk van het weer is dat nu nog zeker 3 dagen varen. Dus ik verwacht dat Bart daar dinsdag zal aankomen. Daarna is het ook even afwachten wat de wind gaat doen dus verdere voorspellingen is nog koffiedik kijken.
Er wordt voor de komende dagen in ieder geval geen slecht weer met veel wind voorspeld.

Genaker val
De genaker val bleek bij een oog langzaam door te schavélen. Bart heeft de genaker dus moeten strijken. Als de val zou knappen komt hij ook vanzelf naar beneden. Maar de val valt dan ook uit de mast en krijg die (of een ander) er dan maar weer eens in. Het zal de snelheid een beetje drukken.

Henk

Showing 2 comments
  • Joukje Pothoven
    Beantwoorden

    Henk, dank je zeer voor je hulp aan Bart en voor het ons op de hoogte houden van de situatie, de vorderingen en de te verwachten weersomstandigheden!
    Groet Joukje

  • Henk
    Beantwoorden

    Dank je wel

Laat een reactie achter

Vul hier uw zoekopdracht in